Col·lecció Bassat

1970 - 1979 (I)



30 maig 2011 - 20 maig 2012

Seguint la programació de mostrar el fons de la col·lecció Bassat ordenat cronològicament, iniciem una sèrie de tres exposicions dedicades a les obres corresponents als anys setanta. Es tracta d’una dècada especialment interessant pels esdeveniments científics, socials i polítics, que evolucionaren simultàniament a les obres dels artistes (s’inventà el codi de barres, van morir Picasso, Casals i Neruda, també el dictador Franco, i això, al bell mig dels avenços científics espacials, electrònics i tecnològics, immediatament aplicats a les realitats quotidianes).

Els artistes no són gent marginal, i al segle XX la seva obra emet un judici sobre cada cosa; el judici, cert, de l’artista mateix, però que, per aquesta mateixa lògica, invita qui observa l’obra a elaborar-ne un de propi i personal. La sensibilitat –ens n’hem adonat– és el judici immeditat sobre tot el nostre entorn. Ningú no ho ha enunciat mai tan bé com el filòsof Kant: la sensibilitat –la que cadascú tingui o hagi conreat– és el primer judici sobre el que ens envolta.

A Espanya, però també a Europa i al món sencer, l’art quedava reduït als seus propis recursos o s’hi retrobava: la sensibilitat i les respostes emocionals als fets. L’opció i la solució les aportaven les obres plàstiques concretes.

Fragment del text d'Arnau Puig, Anys setanta, flexió del sentit i dimensió de la plàstica, publicat al catàleg de l’exposició.



Catàleg de l'exposició amb textos de presentació d'Arnau Puig i Núria Poch, comissària de l'exposició, on es reprodueixen i documenten les 65 obres dels artistes Andreu Alfaro, Erwin Bechtold, Antoni Clavé, Maria Girona, Josep Guinovart, Joan Hernández Pijuan, Marcel Martí, Joan Miró, August Puig, Albert Ràfols Casamada i Joan Josep Tharrats.

Edita Consorci Museu d'Art Contemporani de Mataró. Catàleg a la venda a la Nau Gaudí.