18 setembre 2014 - 22 març 2015
Creieu-me, les històries de l’art, els cànons, els teoremes que expliquen allò que va passar... són fills de col·leccions, d’aplecs en un lloc, en un moment determinat, de significants a la recerca de significat.
Si us entreteniu a llegir una història de l’art, i aneu als peus de foto, comprovareu que cada època, cada estil, procedeix bàsicament d’un, dos o tres fons. I si sabéssim l’origen de moltes peces de col·leccionista descobriríem que gairebé han nascut per ser això, peces de col·leccionista. Cartes que canvien de mà de generació en generació.
L’origen de la Col·lecció Lluís Bassat d’Art Contemporani de Catalunya no és accidental: el dia d’octubre del 1973, quan va creuar la porta de la Galeria Adrià per comprar el quadre Banyista de Xavier Serra de Rivera –la segona adquisició de la seva vida–, no sospitava que acabaria sent accionista d’aquesta empresa dirigida per Francesc Mestre. L’aventura va durar sis anys, itinerari breu per mor de la crisi del petroli, però van ser sis anys intensíssims en què gairebé cada vespre en Lluís passava per la galeria per comentar amb Francesc Mestre les incidències de la jornada. Junts també visitaven tots els tallers d’artistes que podien semblar interessants.
Us imagineu en Lluís al taller de Rafa Bartolozzi, poc després de tancar un tracte amb David Ogilvy que capgiraria el mercat de la publicitat? Els veritables pares de l’art conceptual –això és la publicitat– adorant els radicals lliures de la creativitat. Com devia fluir l’energia en aquelles visites... Tampoc no oblideu que un dels grans crítics d’art, Alexandre Cirici, també es guanyava la vida amb la publicitat!
Després de la clausura de la galeria el 1979, amb un acerb viscut i paït, el fundador Miquel Adrià li va oferir la seva pròpia col·lecció, sencera. No va poder dir que no. Era com un avís del destí. Lluís Bassat havia de custodiar aquell moment extraordinari del nostre art.
(...) La Col·lecció Bassat, en aquesta exposició, ens mostra quaranta anys d’art català. Tal vegada els quaranta anys més interessants en varietat, moviments i troballes estètiques de tot l’art català. Tres dècades que van contemplar, ací, el naixement d’un fenomen recent: el col·leccionisme d’art contemporani.
Extracte del text de Ricard Mas Significants accidentals d'una tria.
Catàleg amb textos de presentació de Ricard Mas i Núria Poch, comissària de l'expsoició, on es reprodueixen i documenten les 94 obres dels artistes Sergi Aguilar, Andreu Alfaro, Frederic Amat, Enric Ansesa, Karel Appel, Daniel Argimon, Eduard Arranz Bravo, Francesc Artigau, Rafael Bartolozzi, Erwin Bechtold, Joan Brotat, Alexander Calder, Armand Cardona Torrandell, Joan Claret, Modest Cuixart, Antoni Cumella, Joaquim Chancho, Gerardo Chávez, Eduardo Chillida, Christo, Óscar Domínguez, Will Faber, Apel·les Fenosa, Perecoll, Montserrat Gudiol, Josep Guinovart, Àngel Jové, Fernand Léger, René Magritte, Cristino Mallo, Marcel Martí, Manolo Millares, José Navarro Vives, José Niebla, José Luis Pascual, Joan Ponç, Albert Ràfols Casamada, Joan Rebull, Carlos Rolando, Gerard Sala, Antoio Saura, Xavier Serra de Rivera, Josep M. Subirachs, Josep M. de Sucre, Joan Josep Tharrats, Josep Uclés, Miquel Vilà, Joan Vilacasas, Moisès Villèlia, Manuel Viola, Wolf Vostell i José María Yturralde. Text de presentació a cura de Ricard Mas.
Edita Consorci Museu d'Art Contemporani de Mataró. Catàleg a la venda a la Nau Gaudí.